Wu-handig allemaal... - Reisverslag uit Wuhan, China van Leander Veer - WaarBenJij.nu Wu-handig allemaal... - Reisverslag uit Wuhan, China van Leander Veer - WaarBenJij.nu

Wu-handig allemaal...

Door: Leander van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Leander

11 September 2014 | China, Wuhan

Lieve mensen,

Ik ben nu al een week in Wuhan. En jemig, het is me wel een cultuur shock. Niet te vergelijken met iets uit Nederland. Engels sprekende chinezen zijn erg schaars en al spreken ze dan Engels, dan gebeurd dat op het niveau van een 10-jarige.

Nadat ik thuis enkele mails had gestuurd naar de Universiteit hier in Wuhan, kreeg ik het antwoord dat ik 5 september hier in Wuhan moest zijn voor inschrijving en dat 9 september het herfst-semester begon. Toen ik aankwam kreeg ik te horen dat de 'student dormitory' vol zat, dus zouden ze me naar een hotel brengen waar alle internationale studenten werden ondergebracht.
Nadat ik mijn inschrijving had voltooid, moest ik er zelf achter komen dat ik niet 9 september zou beginnen, maar "ergens begin Oktober". Wauw... Meer dan 8000 km afgereisd om hier vervolgens 3,5 week niks te doen. Al deze gebeurtenissen gaan je natuurlijk niet in de koude kleren zitten.

Nadat ik een lijst met vakken had ontvangen en te horen had gekregen dat ik minimaal 16 Chinese studiepunten nodig heb aan het einde van dit Chinese leer-avontuur, ging ik naar de examencommissie van de Hogeschool Utrecht (HU) om te vragen welke documenten ik nodig had om deze vakken goed te laten keuren. Zij lieten mij weten dat ik 'Course Guides' nodig had om goedkeuring te krijgen. En drie keer raden wat ze precies (nog) niet hadden op de Wuhan University of Technology? JUIST. Na veel emails en tripjes naar het International Office, kreeg ik te horen dat deze course guides pas eind oktober klaar zouden zijn. Wie verzint het... Maar goed, uiteindelijk heb ik een mail terug gekregen waarin stond dat de course guides ook nog later gepresenteerd kunnen worden aan de examen commissie. Dat lucht een beetje op.

Maar ja, ik zit nog steeds met die '3 weken niks doen' opgescheept. Wonder boven wonder, kreeg ik dit keer een oplossing voorgeschoteld door de Universiteit hier in Wuhan. Hoogstwaarschijnlijk ga ik de komende 3 weken 'Chinese & Culture' volgen op een andere campus hier in de stad. Op zo'n uur rijden van mijn huidige campus wel te verstaan. Vandaag ga ik daar meer informatie over vragen. I will keep my fingers crossed!

Maar goed, er is niet alleen negativiteit te vinden hier in Wuhan. Ik ben inmiddels fransen, een Mongoliër en een Nederlander tegen gekomen. We brengen de dag vaak met elkaar door en eten ook met elkaar. Het is fijn dat er mensen zijn die enigszins met dezelfde problemen worstelen. Heimwee is iets waar ik bijvoorbeeld in Engeland niet zo veel last van heb gehad in vergelijking met hier. Het zal nog wel even zo blijven, maar hopelijk krijg ik alles op de rit en zullen deze paar maanden onvergetelijk worden.

Bedankt lieve familie, voor al jullie steun. Ik mis jullie. Het was een stuk moeilijker geweest als jullie me niet zo geweldig hadden geholpen!

Liefs en groetjes,
Leander

  • 11 September 2014 - 10:01

    Eltine:

    Je bent een topper Leo! You'll get through :) Leuk om wat te lezen van je. Keep us posted! Dikke kus en liefs, El

  • 12 September 2014 - 14:11

    Hetty:

    Diet wees me op jouw blog. Ik ben hem direct gaan lezen en heb me aangemeld voor het vervolg. Wat heb jij in die korte tijd al een hoop moeten ondernemen! Je moet wel flexibel zijn om daar in Wuhan de dingen te kunnen doen waar je voor gekomen bent. Had je ooit gedacht dat je zo je best zou doen om les te kunnen krijgen?;-)) Enorm knap zoals je het oppakt, de tegenslagen te lijf gaat en actief bent. Hopelijk geven die paar weken 'vrij' je de gelegenheid al veel van de stad en omgeving te zien en leuke mensen te ontmoeten.
    Tot de volgende editie! Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leander

Moon hill!

Actief sinds 11 Sept. 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 3519

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 24 Januari 2015

Studeren in Wuhan, China

Landen bezocht: